بررسی تبار اندیشه میرحامد حسین هندی در اصلاح دینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموخته پسادکتری، الهیات، علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور، استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.

چکیده

اندیشه‌ها برآمده از عناصر ناهمسان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در جامعه انسانی است. این کنش ذهنی تنها در ذهن باقی نماند و سویه رفتاری و عینی یافت. اندیشه‌های کلامی و فقهی برآمده از چنین سنخ بازگفته است؛ زیرا افزون بر کنش‌های نظری و ذهنی به‌واسطه احکام تعینی ناظر به‌واقع، زمینه کنش‌های اجتماعی را فراهم کرد. بر این اساس تبار اندیشگی دینی میرحامد حسین هندی برآمده از عناصر زیسته زمانی و مکانی وی بوده و دغدغه فکری وی واکنشی به اندیشه اصلاح دینی و بازگشت به سنت پیشینی در میان دانشوران اهل سنت شبه قاره هند و به‌اصطلاح خرافه‌زدایی بود که وی افزون بر نگهداشت داشته‌های باوری همکیشان شیعی، تلاش گسترده‌ای در حوزه اندیشه و رفتار برای گره‌گشایی بندهای شبهه افکنان در حوزه امامت انجام داد. وی با رهیافت شیعی ضمن پاسخگویی به شبهه مخالفان شیعی در پی گستراندن باور دینی ویژه خود در این سرزمین و نیز سامان بخشی عنصر مقاومت در برابر مؤلفه‌های بیرونی همانند سلطه انگلیسی‌ها و عنصر درونی از جهت بودگی تنوع باوری مذاهب اسلامی و غیر آن بود. نوشتار حاضر با شیوه توصیفی و تحلیلی در پی تبیین تباراتدیشه‌ای و معرفتی میرحامد حسین و نقش وی در پاسخ به اندیشه بهسازی و بازسازی تفکر دینی مسلمانان هند است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A genealogical analysis of the religious reform thought of Mir Hamid Husain Hindi

نویسنده [English]

  • Ghasem Mohseni Meri
Postdoctoral scholar, Theology, Quran and Hadith Sciences, Payam Noor University, Visiting Professor, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran.
چکیده [English]

Thought emerges from heterogeneous cultural, social, and political elements within human society. This intellectual activity does not remain confined to the mind but manifests in behavior and concrete action. Theological and jurisprudential ideas are products of this very kind of synthesis, as they not only involve theoretical and mental processes but, through norm-setting rulings oriented toward reality, provide the grounds for social practice. Accordingly, the genealogical formation of the religious thought of Mir Hamid Husain Hindi was rooted in the temporal and spatial conditions of his lived experience. His intellectual concern was a reaction to the movement of religious reform and the call for a return to ancestral tradition among Sunni scholars of the Indian subcontinent-what was commonly termed "purification from superstitions." In response, Mir Hamid Husain, while preserving the doctrinal heritage of his Shi‘a co-religionists, made extensive efforts-both intellectually and practically-to dismantle the arguments posed by critics, particularly in the domain of Imamate. Adopting a Shi‘a approach, he not only addressed objections from non-Shi‘a circles but also aimed to promote his distinct religious beliefs across the region. Simultaneously, he sought to structure a framework of resistance against external forces such as British colonial dominance, as well as internal elements like sectarian diversity and inter-religious plurality. This study, using a descriptive-analytical method, seeks to explicate the genealogical and epistemological dimensions of Mir Hamid Husain’s thought and examine his role in responding to the project of reforming and reconstructing Islamic thought among Indian Muslims.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islam
  • Genealogy
  • Shi‘a
  • Indian Subcontinent
  • Mir Hamid Husain